Frans Gieles (75) beleefde donderdag benauwde momenten toen hij drie kwartier vastzat in een snikhete lift op station Deventer. Hij is niet de enige: dagelijks zitten 128 Nederlanders opgesloten in een lift. ,,Blijf altijd rustig, raak niet in paniek.”
Hij moet er niet aan denken dat hij met ‘zes mensen en een kinderwagen’ drie kwartier had vastgezeten in de lift. Nu was hij alleen, in die loeihete lift op station Deventer, en kon hij het kleine beetje frisse lucht zélf inademen. ,,Anders weet ik niet hoe ik me had gevoeld”, zegt Frans Gieles (75). ,,Het was warm en zeer benauwd, heel vervelend. Ik zei meteen dat ik voorlopig niet meer in een lift stap.”
Volgens cijfers van het Liftinstituut raken jaarlijks 47.000 mensen opgesloten in een lift. Dat zijn 128 mensen per dag. ,,Liftopsluitingen komen helaas geregeld voor”, vertelt Koos van Lindenberg van het Liftinstituut. ,,Al valt dat aantal natuurlijk mee als je het afzet tegen de 90.000 personenliften die dit land rijk is. Maar toch, voor de mensen die het overkomt is het vaak een heel vervelende ervaring.”
Uit onderzoek van het Liftinstituut blijkt dat dertig procent van de mensen die met een lift strandt, probeert om zichzelf uit zijn benarde situatie te bevrijden. ,,En dat is levensgevaarlijk”, weet Van Lindenberg. ,,Juist dan gaat het mis en gebeuren er ongelukken. Meestal gebeurt het uit pure paniek of raken mensen bevangen door claustrofobie. Daardoor weten ze niet meer wat ze moeten doen, denken niet meer na en proberen de liftdeur open te breken. Het gebeurt te vaak dat mensen dan vast komen te zitten, vallen en gewond raken. We starten binnenkort een campagne om mensen bewuster te maken van wat ze bij een liftopsluiting moeten doen. Dat is blijkbaar nodig.”
Niet in paniek raken, de alarmknop indrukken en rustig afwachten tot er hulp arriveert, is het advies van het Liftinstituut. Maar dat dit soms verrekte lastig is, weet liftspecialist Otto Schiller uit Dalfsen uit eigen ervaring. Meer dan eens maakte hij mee dat mensen tijdens een liftopsluiting simpelweg vergaten om op de alarmknop te drukken. ,,Ze raken in paniek, kunnen niet meer goed nadenken en beginnen op deuren en ramen te slaan”, vertelt Schiller. ,,Het zou goed zijn om veel duidelijker aan te geven wat je moet doen bij liftopsluitingen. Of de alarmknop duidelijker aangeven, die is nu soms wat verstopt. Maar misschien gebeurt dat wel niet uit angst voor misbruik door kwajongens.”
Beschadigde deuren zijn de meest voorkomende oorzaken van liftopsluitingen. Van Lindenberg: ,,De kwaliteit van liftdeuren laat nogal eens te wensen over. Ze raken snel beschadigd, bijvoorbeeld omdat iemand er met een boodschappenkar tegenaan botst. Of door vandalisme. En als ze niet meer goed sluiten, wordt er een storingsmelding afgegeven en staat de lift stil.”
Meestal is een monteur binnen 30 tot 60 minuten ter plaatse om de gevangen liftgebruiker te bevrijden, maar Van Lindenberg kent ook voorbeelden dat het veel langer duurt. ,,Het gebeurt natuurlijk niet dagelijks, maar een tijd geleden was er iemand die op vrijdagmiddag in een lift van een kantorencomplex stapte en een weekend lang heeft vastgezeten. De alarmknop functioneerde niet en mobiel bellen lukte ook niet. Daarom adviseren we kantoormensen die als laatste het gebouw verlaten altijd om de trap te gebruiken.”
De trap gebruiken is voor Deventenaar Frans Gieles geen optie. Dat hij na zijn benauwde avontuur bezwoer om nooit meer in een lift te stappen, gaat hij waarschijnlijk niet volhouden. ,,Ik ben slecht ter been en afhankelijk van de trein. Als ik nog ergens wil komen, moet ik mijn angst voor liften snel overwinnen. Dus ik denk dat ik binnenkort maar weer gewoon in een lift stap.”
Onze partners